Search This Blog

Friday, May 14, 2010

Penjagaan seorang Muslimah

i) Bahaya Pandang Memandang

"Dan katakanlah olehmu (Muhammad), kepada orang-orang perempuan yang beriman : Hendaklah mereka itu memejamkan setengah daripada pandangan mata mereka......" (Surah An Nur : Ayat 31)

Buraidah r.a. berkata: Bahawa Rasulullah s.a.w. pernah bersabda kepada Saidina Ali r.a. : "Ya Ali! Janganlah kamu ikutkan satu pandangan dengan satu pandangan yang kedua, kerana sesungguhnya hanya pandangan yang pertama sahaja (terpandang) dan tidak bagi kamu pandangan yang kedua." (Riwayat Imam-Imam Ahmad, Abu Dawud, Tarmidzi dan Al Hakim)

ii) Bertemu muka sendirian.

"Barang siapa yang beriman kepada Allah dan Hari Kemudian, maka janganlah ia bertemu sendirian di satu tempat dengan seorang wanita yang tidak ada sertanya mahram daripadanya, kerana sesungguhnya yang ketiganya tentu syaitan." (Riwayat Imam Ahmad dari Jabir r.a.)

"Janganlah seorang lelaki bertemu sendirian dengan seorang wanita yang tidak halal baginya, kerana bahawasanya yang ketiganya tentu syaitan, kecuali jika dengan mahram." (Riwayat Imam Ahmad dari Amir bin Rabie'ah r.a.).

iii) Berjabat Tangan

Siti Aisyah r.a. berkata: "Tidak, demi Allah! Tidak pernah Rasulullah s.a.w. menyentuhkan tangannya dengan tangan seorang perempuan lain, hanya ia membai'at mereka itu dengan percakapan." (Riwayat Imam-Imam Bukhari, Muslim dan Tarmidzi).

iv) Pakaian Di Luar Rumah

Ayat-Ayat Firman Allah yang ertinya: "Dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan mereka, melainkan barang apa yang telah tampak daripadanya; dan hendaklah mereka itu mengulurkan tudung kepala mereka atas leher dan dada mereka." (Surah An Nur: Ayat 31)

v) Adab Bermusafir

"Tidak halal bagi seorang perempuan yang beriman kepada Allah dan Hari Kemudian, jika hendak bepergian sejauh perjalanan sehari dan semalam, melainkan jika bersama seorang mahramnya." (Riwayat Imam-Imam Ahmad, Bukhari, Muslim, Abu Dawud dan Tirmizi dari Abi Hurairah r.a.)

vi) Hak Pendidikan

Kata Abu Said r.a. : "Ada seorang wanita datang kepada Rasulullah s.a.w. lalu berkkata: "Ya Rasulullah! Orang-orang lelaki telah dapat pengajaran dengan hadith(sabda) engkau, maka itu jadikanlah bagi kita, orang-orang wanita, dari engkau suatu hari yang kita agar dapat datang kepada engkau, agar engkau memberikan pengajaran atas kita dari pada apa yang telah Allah berikan atas engkau." Maka Rasulullah s.a.w. bersabda: "Hendaklah kamu sekalian berkumpul pada hari ini di tempat ini." (Riwayat Imam Bukhari)

vii) Larangan Menunjukkan Perhiasan

"Dan janganlah mereka menghentakkan kaki-kaki mereka, agar diketahui barang apa yang tersembunyi daripada perhiasaan-perhiasan mereka." (An Nur: Ayat 31)


InsyaAllah, hasilnya.....

1 comment:

  1. hmm.. insyaAllah.. diri ini jg ingin mnjadi spt apa yg d perintahkan kitab suci al-Qur'an... amin...:'(

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...