Search This Blog

Wednesday, May 26, 2010

Alhamdulillah....Thank You Allah

Pagi ini aku bangun, buka mata dan melihat dunia sebagai seorang yang lebih tua dari semalam. Alhamdulillah, Allah telah panjangkan umurku hingga ke hari ini sebagai insan yang berusia 18 tahun. Tapi bila difikirkan balik, selama 18 tahun ini berapa banyaklah sangat amalku berbanding aktiviti keduniaan sepangjang perjalanan 18 tahun ini. Ada orang kata, hidup kita ini separuhnya adalah tidur, so selama 9 tahun aku dalam keadaan sedar, tolak lagi dengan umurku waktu kecil yang tidak pon tahu untuk beramal. Ermm, memang sikit amalku.

Bagi memperjelaskan lagi, aku sertakan sebuah contoh jadual kehidupan seorang Muslim yang cemerlang:

~ Qiamullail -30 minit
~ Solat Subuh -20 minit
~ Baca Al-Quran atau mathurat -10 minit
~ Solat Zuhur -20 minit
~ Baca Al-Quran -10 minit
~ Solat Asar -20 minit
~ Baca Al-Quran -10 minit
~ Solat Maghrib -20 minit
~ Baca Al-Quran atau mathurat -10 minit
~ Solat Isya’ -20 minit
~ Baca Al-Quran -10 minit

Jumlah: 3 jam


(ini merupakan contoh jadual kehidupan seorang Muslim yang cemerlang yang sentiasa menyelangi antara waktu solat dengan bacaan Al-Quran atau Mathurat dan juga menjaga Qiamullail nya….bukan jadualku)

Konklusinya hanya 3 jam diperuntukkan untuk membuat amal kepada Allah daripada 24 jam sehari. Jadi timbul persoalan bagaimana untuk kita mempertingkatkan lagi amal kita…? Jawapannnya terdapat pada Islam sendiri, iaitu setiap perbuatan kita bahkan tidur sekalipun, jikalau disertakan dengan niat kerana Allah ia dianggap satu ibadah. Jadi, semestinya kita tanam di dalam hati ini untuk melakukan segala perbuatan dengan niat kerana Allah Taala supaya umur 18 tahun itu boleh dilihat sebagai satu usia yang penuh dengan amalan dan ibadah. Begitulah cantik, seronok dan mudahnya agama Allah ini bersesuaian dengan fitrah setiap insan.

Akhir kata, 27 Mei merupakan hari lahir bagiku, tapi aku cuba untuk melihat hari ini sebagai satu titik untuk menjadi seorang yang lebih matang dan lebih giat dalam melakukan amal ibadah kepada Allah. Aku harapkan dari kalian, doakan aku kejayaan yang cemerlang di akhirat khususnya dan di dunia. Serta doakan aku mendapat apa yang terbaik buat diriku. Aminnn….

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...