Search This Blog

Wednesday, February 17, 2010

Baitul Muslim

Baitul Muslim boleh didefinisikan sebagai rumah Muslim iaitu sebuah institusi rumah tangga yang berasaskan Islam. Bila berbicara tentang BM ni ramai yang senyum tersipu-sipu kononnya BM ni adalah untuk perbualan orang yang sudah sampai masanya. Sebijiklah dengan perkara yang terjadi sewaktu hari terakhir di MHi, bilamana abg Khairul ringan mulut untuk berkongsi tentang BM maklumlah beliau sendiri akan ke jinjang pelamin.

Perkongsian yang mantap gabungan abg Khairul, kak Hana' serta pasangan suami isteri, Pakcik Amran dan Makcik Salmi. Sedikit ilmu dapat penulis ambil sebab penulis sendiri tidak memandang serius BM ni. Yang kelihatan semangat ialah sedikit ikhwah dan ramai akhawat. Entah apa sebabnya, mungkin ikhwah ramai yang sudah balik(husnu zhon). Kursus BM ini sekali lagi dikongsikan semasa di Sarawak dalam program R2B, berkongsi pengalaman bersama Akh Faiz Sahri dan Ikhwah Bintulu yang lain. Masa berlalu pergi hingga berakhirlah MHi dan R2B.

Sedang penulis berehat menikmati cuti di rumah, ayah dan bonda mengajak ke satu forum yang dipanel oleh novelis dan pengarah filem yang terkenal iaitu Ustaz Habiburrahman el-Shirazy dan seorang lagi panel merupakan penulis buku "Aku Terima Nikahnya" yang cukup digemari oleh para belia masa kini iaitu Ustaz Hasrizal Abd Jamil.









Forum yang diadakan dengan bi'ah solehah pada 17 Februari 2010 di Universiti Teknologi Petronas, Perak membincangkan tentang satu tajuk yang membuat penulis sendiri senyum tersipu-sipu. Pada mulanya, penulis sendiri tidaklah terlalu berminat untuk hadir, tetapi gesaan ayah bonda yang menggunakan hujah 'panduan masa akan datang' memaksa penulis pergi dengan rela.

Antara point-point yang menarik yang dilontarkan oleh 2 panel tersohor ini yang sempat penulis memberi perhatian:(ringkasnya)

1. "Kurangkan mencari, banyakkan menjadi". Dalam erti kata yang lain, sebagai seorang Muslim, kurangkan mencari yang solehah tetapi banyakkan menjadi yang soleh moga-moga solehah tertarik kepada yang soleh. Begitulah sebaliknya, kurangkan mencari yang soleh tetapi banyakkan menjadi yang solehah supaya yang soleh tertarik kepada yang solehah.

2. Solat istikharah mempunyai seorang sahabat karib iaitu istisharah(berusaha). Maka, seseorang Muslim itu mestilah istisharah sehabis daya sebelum melakukan istikharah dalam usaha mendapatkan pasangan hidup yang solehah dan memenuhi kriteria.

3. Cinta yang Islamik adalah mereka yang bercinta kerana TAQWA kepada Allah SWT. Jadi, bagi mereka yang bercouple dengan menggunakan alasan mengingatkan antara 1 sama lain terhadap Islam, fikir-fikirkanlah samada kita di jalan yang benar ataupun salah. Adakah alasan itu hanya sebagai pengabur kebenaran yang dikaburkan syaitan.

4. Rasulullah SAW bersabda(lebih kurang maksudnya), "Seseorang perempuan atau lelaki dinikahi kerana 4 perkara - harta, kecantikan, kedudukan sosial atau agama. Sesiapa yang mahu kebahagiaan dunia dan akhirat, dahulukanlah agama"

5. Poligami diciptakan oleh Allah SWT sebagai satu hikmah untuk resolusi manusia. Jadi, tidaklah poligami itu boleh digunakan oleh golongan adam sebagai satu kelebihan. Poligami itu sendiri adalah satu rukhsah(perlu diambil jika perlu), bukanlah satu azimah(sesuatu yang mesti diambil jika berpeluang), jadi poligami mestilah pada tempatnya kerana boleh jadi ia adalah haram kerana sebabnya dan boleh jadi juga ia adalah wajib kerana sebabnya.

Inilah sedikit-sebanyak yang dapat penulis berkongsi dari forum RM5 ini. Murah dan berbaloi....

5 comments:

  1. hamzah dan BM memang tak dapat dipisahkan// macam isi dengan kuku//

    ReplyDelete
  2. akram cuba husnu zhan skit, aku just nk share la, pe yg ku dpt, x der la aku bria2 nk sgt

    ReplyDelete
  3. tol ar, tlg ar cayer, aku dbri pluang oleh Allah dpt lbih skit tntg BM nih kt UTP tu, so aku share la...nk kuat lg hujanya...sabda nabi, "Man katama ilman aljamahullah bilijamin minan nari yaumil qiamah"..."Barang siapa yg memotong(menyimpan) ilmu maka Allah akan pakaikn padanya pakaian dari neraka pda hari Qiamat"...nauzubillahi min zalik

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...