Search This Blog

Thursday, February 11, 2010

Al-Fatihah....

Surah Al-Fatihah bererti surah pembuka kata iaitu surah yang pertama di dalam Al-Quran mengandungi tujuh ayat. la digelarkan "Ummul-Quran" (Ibu Al-Quran) kerana ia mengandungi secara ringkas dasar-dasar keseluruhan kandungan.

Semenjak zaman Rasulullah SAW dan para ulama kemudiannya telah mengamalkan membaca Surah ini pada setiap majlis agama dan berdoa. Memang isi kandungan Surah Al-Fatihah pun merupakan doa yang sangat berfaedah bagi setiap orang Islam. Di antaranya ialah untuk memohon pertolongan dan pertunjuk Allah kepada jalan yang lurus (benar) dan bukan jalan yang menyesatkan.

Terdapat banyak hadis Rasulullah SAW mengenai fadhilat, faedah dan hikmah bagi mereka yang mengamalkan membaca Surah Al-Fatihah ini. Di antara sabda baginda bermaksud:

• "Membaca Fatihah kitab (Al-Quran) mendapat pahala seperti membaca sepertiga Al-Quran."

• Amalkan membaca Al-Fatihah sebanyak 70 kali setiap hari dalam keadaan berwudhuk dan ditiupkan pada air lalu diminum selama tujuh hari. Insya-Allah akan mudah memperolehi ilmu pengetahuan di samping itu dapat mengawal hati dan fikiran daripada perkara-perkara yang maksiat.

• Amalkan membaca Al-Fatihah semasa hendak tidur, diikuti membaca Surah Al-Ikhlas tiga kali. Surah Al-Falaq dan Surah An-Nas. Insya-Allah akan aman tenteram dan jauh dari gangguan syaitan.

• Bagi mereka yang mempunyai hajat yang baik, termasuk untuk mendapat kenaikan pangkat/darjat, untuk mendapat rezeki yang lumayan dari keadaan fakir, untuk dapat menyelesaikan hutang, untuk menyembuhkan penyakit, agar anak menjadi soleh maka hendaklah memohon kepada Allah SWT dengan membaca Al-Fatihah sebanyak 41 kali setiap hari. Waktunya ialah di antara solat sunat Subuh dan solat fardhu Subuh (Afdhal). Amalkan amalan ni sehingga 40 hari, Insya-Allah hajat kita akan dikabulkan Allah SWT.

• Amalkan membaca Al-Fatihah sehanyak 20 kali setiap lepas solat fardhu, insya-Allah akan memperolehi nikmat yang lumayan.

• Untuk membuka pintu rezeki yang luas dan mempermudah segala urusan hidup serta terhindar dari segala kesulitan, amalkan membaca Al-Fatihah sehanyak 41 kali semasa makan sahur, Insya-Allah akan dimakbulkan Allah SWT.

• Sesetengah ulama menganjurkan membaca Al-Fatihah sehanyak 40 kali setiap lepas solat Maghrib dan sunatnya untuk memohon sesuatu yang baik kepada Allah SWT. Insya-Allah hajatnya akan termakbul.

• Dianjurkan juga amalan membaca Al-Fatihah sebanyak 41 kali, insya-Allah dapat mcngubati sakit mata, sakit gigi, sakit perut dan lain-lain. Demikianlah di antara banyak lagi fadhilat membaca Surah Al-Fatihah.

Jadi, perbanyakkanlah membaca Al-Fatihah....

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...