Search This Blog

Tuesday, February 16, 2010

Wasiat as-Syahid Imam Hassan al-Banna

1. Wahai sahabatku segeralah tunaikan solat pada awal waktu sewaktu mendengar azan walau dalam keadaan apa sekali pun. Di situ ada sumber kejayaan, di situ ada sumber pertolongan dan di situ juga ada sumber taufik.

2. Wahai sahabatku...bacalah Al-Quran, tatapilah buku ilmu dan pergilah ke majlis ilmu. Selalulah berzikir, berzikir dan terus berzikir dan janganlah membuang masa dalam perkara yang tidak mendatangkan faedah.

3. Wahai sahabatku berusahalah bertutur dalam bahasa Arab yang betul.

4. Wahai sahabatku janganlah bertengkar dalam apa-apa perkara sekali pun kerana pertengkaran yang kosong tidak memberi apa-apa.

5. Wahai sahabatku janganlah banyak ketawa kerana hati yang sentiasa berhubung dengan Allah itu tenang lagi tenteram.

6. Wahai sahabatku janganlah banyak bergurau kerana umat yang sedang berjuang itu tidak mengerti melainkan bersungguh-sungguh dalam setiap perkara.

7. Wahai sahabatku janganlah bercakap lebih nyaring daripada kadar yang dikehendaki oleh pendengar kerana percakapan yang nyaring itu adalah perkara yang sia-sia dan ia menyakitkan hati orang.

8. Wahai sahabatku jauhilah daripada mengumpat hal peribadi orang dan janganlah bercakap melainkan yang membawa kebajikan.

9. Wahai sahabatku berkenal-kenalalah dengan setiap umat manusia yang ditemui kerana asas gerakan dakwah ialah berkenal-kenalan dan berkasih-sayang.

Kewajipan lebih banyak daripada masa yang ada pada kita. Oleh itu ayuh sahabat! Gunakan masa dengan sebaik-baiknya dan ringkaskan pelaksanaanya. Sabda Nabi saw, "Bersegeralah ke arah melakukan amal. Sayangilah masa saudaramu dan hormatilah waktu mereka."

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...