Search This Blog

Sunday, October 24, 2010

Ya Allah, aku cinta pada-Mu

Sejenak berfikir, semasa dan selepas mengikuti ESQ, Ya Allah betapa besarnya cinta-Mu kepada hamba-MU...
Terlalu banyak nikmat yang telah Engkau berikan, apa yang ku harap kesedaran diriku ini berpanjangan...

Cuba dipersoal diri kita,
Tanpa udara, kita mati...maka udara memberi kita kehidupan...
Tanpa matahari, gelap dunia...maka matahari memberi kita cahaya...
Tanpa bintang, tiada petunjuk...maka bintang memberi kita petunjuk...
Bulan itu lembut cahayanya...maka ia ada sifat kelembutan...

Apa yang kita fikir dan nampak secara logik hari ini adalah udara, matahari, bintang, bulan dan sebagainya banyak memberi kita kemudahan bahkan kehidupan. Tetapi, siapakah Yang Maha Berkuasa di sebalik ini. Sudah tentu kita menjawab dengan yakin, Allah-lah yang memberi. Tetapi, pernahkah kita cuba menyebutnya dengan satu hati yang cukup menghayatinya. Cukup-cukup menghayati bahawa bukan udara memberi kehidupan, Allah yang memberi kehidupan. Bukan matahari memberi cahaya, Allah yang Maha Bercahaya. Bukan bintang memberi petunjuk, Allah yang memberi petunjuk. Dan bulan bersifat lembut, Allah itu maha lembut.

Sedarlah wahai temanku, Allah itu AL-HAYYU yang Maha Hidup, Allah itu yang Maha Bercahaya, Allah itu AL-HADIY yang Maha Memberi Petunjuk, Allah jualah AL-LATHIF yang Maha Lembut.

Kadang-kadang diri terfikir, Allah tidak sayangkan ku, maksiat yang terlalu banyak dalam diriku, Allah tidak sayangkan ku! Sedarlah wahai diri, engkau hidup sampai saat ini atas kasih sayang siapa? Adakah kerana ibu mu memberi makan, atau ayahmu memberi pakaian, atau temanmu memberi kedamaian...tidak wahai diri, engkau hidup sampai tika ini atas kasih sayang Allah yang cukup besar.

Walaupun maksiat mu tidak berhenti, Allah tetap sayang mu tanpa hentikan nafasmu...
Dosa mu tidak terkira, Allah tidak berkira dalam memberi nikmat-Nya...
Amalan mu hanya cukup makan saja, Allah menjanjikan syurga untuk iman kecil mu....

Diri dan temanku, hargailah cinta Allah kepada kita, aku coretkan ini untuk berkongsi apa yang aku rasa. Aku fikir perasaan ku ini perlu dirasai semua manusia, agar tuhan memandang kita. Bukan mempromote, tapi menyarankan, ESQ merupakan satu bengkel@seminar untuk mencari siapa itu ALLAH yang ramai mengatakan mengenali-Nya, siapa diri kita dan apa hala tuju kita. Benda ini perlu bagi menyedarkan manusia seperti diri ini yang merasakn sudah cukup amalan untuk menghadap-Nya, sedangkan hidung ini pun tak tebau wanginya syurga.

"Ya Allah, kalau anjing Ashabul Kahfi pun Engkau masukkan ke syurga, jadikanlah aku debu di kakinya, kerna aku betul-betul tidak layak untuk syurga-Mu. Ya Allah, diri ini menjadi debu di kaki kuda para sahabat pun tidak layak, maka Engkau redho lah diri ku, hanya dengan redho mu aku bergantung harap."


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...